Ik deel hier graag bijzondere en leuke verhalen. Verhalen over mensen die leuk, bijzonder of speciaal zijn. Daarvoor struin ik heel het internet af in de hoop iets leuks tegen te komen. Zo stuitte ik op het verhaal van Daily Paper, een Nederlands modemerk dat snel de wereld veroverd. Ik had er nog nooit van gehoord, maar nu zit het in mijn geheugen gegrift. Waarom? Ik houd van succesverhalen. Ze inspireren mij. En het verhaal van Daily Paper en de oprichters daarachter is heel bijzonder. Lees maar!

Daily Paper: wat is het eigenlijk?

Daily Paper begon als modelijn voor mannen waarbij de kleding geïnspireerd was op Afrikaanse kunst. Het is streetwear en inmiddels kunnen ook vrouwen bij Daily Paper terecht. Het label bestond al in 2008 toen er t-shirts te krijgen waren met het logo van Daily Paper. Dat was toen via het blog waarop de latere oprichters vooral over muziek en evenementen schreven en de t-shirts waren bedoeld om het blog meer bekendheid te geven. Maar in 2010 begon het officiële bestaan van dit merk. Het is opgericht door drie vrienden: Hussein Suleiman, Abderrahmane Trabsini en Jefferson Osei. Wat dit verhaal zo bijzonder maakt, is dat geen van hen een achtergrond heeft in mode. Maar niet gehinderd door enige opleiding hebben ze dus een enorm succes gemaakt van hun bedrijf. De jeugd is dol op dit merk en kijkt erg tegen de oprichters op. Zo veroorzaken ze een movement waarin jongeren op social media elkaar helpen en steunen.

De eerste collectie

In 2010 was er trouwens niet meteen een collectie. Het heeft nog twee jaar geduurd voordat die op de markt kwam. Twee jaar waarin het drietal zorgvuldig nadacht over hoe en wat en waarin ze veel research deden. Ze wilden zoveel mogelijk hun Afrikaanse roots in het merk verwerken. Vroeger was het niet cool om te zeggen dat je uit Afrika kwam, maar tegenwoordig is het drietal trots op hun roots en dat stralen ze uit. Ze houden alles zelf zoveel mogelijk in de hand en verzorgen dus zelf, met ondersteuning van een klein team, de designs, sales en marketingstrategieën. Die eerste collectie bestond uit vijf shirts. Het was lastig ze aan de man te brengen. In Nederland lukte dat in eerste instantie niet en uiteindelijk kwamen de shirts in Parijse streetwearwinkels terecht. Toen ging Amsterdam ook overstag en vanaf dat moment begon Daily Paper aan de opmars.

Een leuk en vooral heel inspirerend verhaal wat één ding duidelijk maakt: inspiratie, keihard werken en niet opgeven kan je heel veel succes brengen!